Εισαγωγή στο Flash 5 για Windows και Macintosh

Με εικόνες
Έκπτωση
25%
Τιμή Εκδότη: 30.04
22.53
Τιμή Πρωτοπορίας
+
114942
Συγγραφέας: Ulrich, Katherine
Εκδόσεις: Κλειδάριθμος
Σελίδες:531
Μεταφραστής:ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Ημερομηνία Έκδοσης:01/01/2001
ISBN:9789602094471
Διαθεσιμότητα στα βιβλιοπωλεία μας
Αθήνα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Θεσσαλονίκη:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες
Πάτρα:
Με παραγγελία σε 2-5 εργάσιμες ημέρες

Περιγραφή

Πρέπει να μάθετε γρήγορα το Flash 5; Δοκιμάστε αυτόν τον εικονογραφημένο οδηγό!

Σας μαθαίνει το Flash γρήγορα και με εποπτικό τρόπο, με εικόνες που σας καθοδηγούν μέσα στο πρόγραμμα και σας δείχνουν τι να κάνετε.

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως οδηγός αναφοράς-εντοπίζετε το θέμα που θέλετε και ρίχνεστε αμέσως στη δουλειά.

Χωρίς μακροσκελή και κουραστικά κείμενα-αλλά με σύντομες και περιεκτικές οδηγίες που σας δείχνουν αυτά που πρέπει να ξέρετε.

Η Katherine Ulrich είναι συγγραφέας και επιμελήτρια κειμένων, ειδικευμένη στα γραφικά, την ηλεκτρονική σχεδίαση εντύπων, και τα πολυμέσα. Στην καριέρα της περιλαμβάνεται μια 12-ετής θητεία στο περιοδικό Macworld. Είναι η συγγραφέας του μπεστσέλερ της σειράς βιβλίων "Εισαγωγή... με Εικόνες" για την προηγούμενη έκδοση του Flash.


Για υπολογιστές με λειτουργικό σύστημα:

Windows 95/98/ΝΤ 4.0/2000 ή νεότερο ή Μac OS 8.5 ή νεότερο





ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ



Την εποχή που ο Παγκόσμιος Ιστός (World Wide Web) βγήκε από το ακαδημαϊκό του κουκούλι και άπλωσε τα φτερά του στον ευρύτερο κόσμο, το Internet ήταν εντελώς μονότονο. Οποιοδήποτε ίχνος χρώματος, κάθε εικόνα γραφικών ήταν μια αναζωογονητική όαση στην ατελείωτη έρημο του κειμένου που παρουσιαζόταν σε γκρίζο φόντο. Με την ανάπτυξη του Ιστού και τη μετατόπιση του βάρους από το κείμενο στα γραφικά, οι ιστοσελίδες (Web pages) μετατράπηκαν σε μέσα προσωπικής έκφρασης, παροχής πληροφοριών, και εμπορίου. Οι σχεδιαστές Ιστού λαχταρούσαν να προσθέσουν στις ιστοσελίδες τους περισσότερα γραφικά. Πολλοί σχεδιαστές το παράκαναν, πλημμυρίζοντας τις σελίδες τους με ψηφιογραφικά. Δυστυχώς, στην πορεία αποδείχθηκε ότι οι επισκέπτες αυτών των ιστοσελίδων έπρεπε να περιμένουν με τις ώρες μέχρι να εμφανιστούν τα περιεχόμενα των σελίδων στην οθόνη τους.

Παρά το γεγονός ότι οι καθιερωμένες μορφές ψηφιογραφικών (bitmap) για τα γραφικά του Ιστού - JPEG, GIF και PNG-παρέχουν δυνατότητες συμπίεσης ώστε να γίνονται οι εικόνες όσο το δυνατό μικρότερες και να "κατεβαίνουν" (download) στους υπολογιστές των επισκεπτών όσο το δυνατό ταχύτερα, ο χρόνος "κατεβάσματος" των ιστοσελίδων που περιέχουν πολλές εικόνες μπορεί να είναι τόσο αργός ώστε να "διώχνει" τους επισκέπτες. Έτσι, οι σχεδιαστές Ιστού άρχισαν να αναζητούν καλύτερους και αποδοτικότερους τρόπους για τη μετάδοση γραφικών μέσω του Internet. Αυτόν ακριβώς τον αποδοτικό τρόπο έρχεται να προσφέρει η εφαρμογή Macromedia Flash.

Τι είναι αυτό που κάνει το Flash ειδικό εργαλείο σχεδίασης ιστοσελίδων;

Το Flash ικανοποιεί την ανάγκη των σχεδιαστών για περισσότερα γραφικά και μεγαλύτερο έλεγχο αυτών των γραφικών παρέχοντας έναν τρόπο για τη μετάδοση διανυσματικών εικόνων (vector images) μέσω του Ιστού. Η χρήση διανυσματικών εικόνων, από τη μια διατηρεί μικρό το μέγεθος των αρχείων, και από την άλλη επιτρέπει την αλλαγή της κλίμακας (scaling) των εικόνων. Αυτό σημαίνει ότι ο επισκέπτης θα μπορεί να διατηρεί τον έλεγχο της εμφάνισης της τοποθεσίας του Ιστού ακόμη και αν αλλάξει τις διαστάσεις του παραθύρου του φυλλομετρητή του (Web browser), έτσι ώστε οι αναλογίες να διατηρούνται παρά τη μεγέθυνση ή τη σμίκρυνση του παραθύρου. Επιπλέον, το Flash επιτρέπει τη σταδιακή "ροή" των στοιχείων της ιστοσελίδας (streaming) -μια τεχνική που κάνει δυνατή την άμεση εμφάνιση ορισμένων στοιχείων της σελίδας με το "κατέβασμα" τους στον υπολογιστή του επισκέπτη ενώ οι υπόλοιπες πληροφορίες εξακολουθούν να καταφθάνουν από το Internet.

Οι δυνατότητες δημιουργίας κινούμενων εικόνων του Flash δεν περιορίζονται μόνο σε χαρακτήρες κινούμενων σχεδίων σαν τον Μπαγκς Μπάνι και τους Σίμπσον. Οι κινούμενες εικόνες του Flash περιλαμβάνουν και στοιχεία πλοήγησης - όπως κουμπιά και μενού. Εξάλλου, το Flash δεν σας περιορίζει στη δημιουργία κινούμενων εικόνων αποκλειστικά για τον Ιστό. Μπορείτε να αποκτήσετε δικαιώματα χρήσης της εφαρμογής Flash Player ώστε να μπορείτε να διανέμετε "ταινίες" του Flash σε CD. Μπορείτε επίσης να δημιουργείτε αυτόνομες προβολές και να τις διανέμετε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή σε δίσκους και δισκέτες, καθώς και να εξάγετε δημιουργίες του Flash σε άλλες μορφές - για παράδειγμα, σε ταινίες του Quick Time ή της μορφής *.ΑVI των Windows. Πάντως, οι περισσότεροι χρήστες του Flash το χρησιμοποιούν για τη δημιουργία και τη βελτίωση τοποθεσιών του Ιστού.

Παρόλο που αυτό το βιβλίο δεν μπορεί να σας διδάξει τον τρόπο για να δημιουργήσετε μια πλήρη διασύνδεση χρήστη για την τοποθεσία σας στον Ιστό, αυτά που θα σας διδάξει σχετικά με τη χρήση του Flash για τη δημιουργία γραφικών, κινούμενων εικόνων, και αλληλεπιδραστικών στοιχείων θα αποτελέσουν σημαντικά εφόδια στην προσπάθεια σας να αναπτύξετε εκφραστικές, δημιουργικές, και συναρπαστικές τοποθεσίες Ιστού. Ανεξάρτητα από το αν χρειάζεστε απλώς μια διαφημιστική κινούμενη λωρίδα (banner ad) που θα τραβά την προσοχή του επισκέπτη, ένα κουμπί που θα επιτρέπει τη μετακίνηση στο εσωτερικό της τοποθεσίας σας ή τη σύνδεση σε άλλες διευθύνσεις URL, ή ένα διασκεδαστικό χαρακτήρα κινούμενων σχεδίων, αυτό το βιβλίο θα σας επιτρέψει να ξεκινήσετε αμέσως και θα σας βοηθήσει να χρησιμοποιήσετε τα εργαλεία του Flash για να δημιουργήσετε "δραστήριες" και αλληλεπιδραστικές τοποθεσίες Ιστού.

Για να μπορέσει ένας υπολογιστής να σχεδιάσει μια ψηφιογραφική εικόνα, θα πρέπει να έχει λάβει ένα σύνολο οδηγιών για κάθε μια από τις κουκκίδες (bit δεδομένων) από τις οποίες αποτελείται η εικόνα. Οι αντίστοιχες οδηγίες ενός διανυσματικού γραφικού περιγράφουν με μαθηματικό τρόπο τις γραμμές και τις καμπύλες που απαρτίζουν την εικόνα. Η ψηφιογραφική γραμμή (αριστερά) εμφανίζεται λιγότερο ομαλή από τη διανυσματική γραμμή (δεξιά) και δεν υπάρχει τρόπος να μεγεθύνει κανείς μια ψηφιογραφική εικόνα χωρίς να "ρίξει" την ποιότητα της. Αντίθετα, μια διανυσματική εικόνα μπορείτε να τη μεγεθύνετε όσο θέλετε χωρίς να χάσετε το παραμικρό από πλευράς ποιότητας.



Τι είναι η "ροή στοιχείων";

Οι περισσότεροι επισκέπτες τοποθεσιών του Ιστού δεν έχουν την υπομονή να περιμένουν μέχρι να φορτωθεί ολόκληρη η τοποθεσία - ειδικά, μάλιστα, αν περιέχει μεγάλα ψηφιογραφικά ή ήχους. Το Flash κάνει δυνατή την ομαλή ροή των περιεχομένων της τοποθεσίας σας μέσω του Internet. Η χρήση αυτής της τεχνικής (streaming) σημαίνει ότι, από τη στιγμή που θα έχει "κατέβει" στον υπολογιστή του επισκέπτη ένα τμήμα των διανυσματικών εικόνων της τοποθεσίας, το Flash μπορεί να τις εμφανίσει όση ώρα τα υπόλοιπα δεδομένα εξακολουθούν να "κατεβαίνουν". Την ώρα που το Flash θα αναπαράγει τα πρώτα καρέ της ταινίας σας, τα επόμενα καρέ θα εξακολουθούν να καταφθάνουν στον υπολογιστή του επισκέπτη σας και το Flash θα τα τροφοδοτεί με την καθορισμένη ταχύτητα αναπαραγωγής. Αν σχεδιάσετε την ταινία σας σωστά, τα καρέ που θα καταφθάνουν θα "προλαβαίνουν" τα καρέ που έχουν εμφανιστεί ήδη, έτσι ώστε ο επισκέπτης σας να δει μια συνεχή ροή εικόνων.



Διανυσματικές και ψηφιογραφικές εικόνες

Τα δεδομένα με τα οποία δημιουργούνται τα διανυσματικά γραφικά μοιάζουν με τα δεδομένα με τα οποία δημιουργούνται τα ψηφιογραφικά γραφικά από την άποψη ότι και τα δύο αποτελούν μαθηματικές οδηγίες προς τον υπολογιστή σχετικά με το πού και το πώς θα πρέπει να δημιουργήσει εικόνες στην οθόνη. Ωστόσο, ενώ τα ψηφιογραφικά είναι μεγαλύτερα σε μέγεθος και δίνουν ως αποτέλεσμα λιγότερο "ευέλικτα" γραφικά, τα διανυσματικά γραφικά είναι πιο συμπαγή και πλήρως κλιμακώσιμα. Οι οδηγίες των ψηφιογραφικών διασπούν ένα ολόκληρο γραφικό σε μικρές κουκκίδες και πρέπει να δώσουν στον υπολογιστή πληροφορίες για κάθε μια από αυτές τις κουκκίδες. Αντίθετα, οι οδηγίες των διανυσματικών γραφικών περιγράφουν το γραφικό με μαθηματικό τρόπο ως μια σειρά από γραμμές και τόξα. Φανταστείτε μια μαύρη οριζόντια γραμμή μήκους 2-3 εκατοστών σε λευκό φόντο. Αν είναι ψηφιογραφική, οι οδηγίες γι' αυτή θα ήταν κάπως έτσι: "εμφάνισε μια λευκή κουκκίδα, εμφάνισε μια λευκή κουκκίδα, εμφάνισε μια μαύρη κουκκίδα, εμφάνισε μια μαύρη κουκκίδα, εμφάνισε μια μαύρη κουκκίδα, εμφάνισε μια μαύρη κουκκίδα" και πάει λέγοντας. Αυτές οι οδηγίες θα συνεχίζονταν μέχρι τη στιγμή που θα είχαν μαζευτεί αρκετές μαύρες κουκκίδες για να δημιουργήσουν μια γραμμή μήκους 2-3 εκατοστών. Αμέσως μετά θα άρχιζαν οι οδηγίες "εμφάνισε μια λευκή κουκκίδα", οι οποίες και θα συνεχίζονταν μέχρι να γεμίσει η υπόλοιπη οθόνη με λευκές κουκκίδες. Από την άλλη μεριά, οι οδηγίες στην περίπτωση που η γραμμή ήταν διανυσματική θα αποτελούνταν απλώς από ένα μαθηματικό τύπο για τη σχεδίαση μιας ευθείας γραμμής μαζί με τις συντεταγμένες ορισμού της θέσης της γραμμής στην οθόνη.



Λίγα λόγια για το Flash

Το Flash γεννήθηκε ως Future Splash Animator, ένα έξυπνο προγραμματάκι για τη δημιουργία κινούμενων διανυσματικών γραφικών. Το 1997, η Macromedia αγόρασε τα δικαιώματα του Future Splash, το μετονόμασε σε Flash, και προώθησε το πρόγραμμα ως εργαλείο δημιουργίας περιεχομένων για τον Παγκόσμιο Ιστό (World Wide Web). Το Flash απέκτησε τη φήμη του εξαιρετικού εργαλείου σχεδίασης τοποθεσιών Ιστού επειδή παρέχει συγκεντρωμένα σε ένα μέρος όλα τα απαραίτητα εργαλεία: για τη δημιουργία γραφικών, για την προσθήκη κίνησης σε αυτά τα γραφικά, για τη δημιουργία στοιχείων διασύνδεσης και αλληλεπίδρασης, και για τη δημιουργία του κώδικα ΗΤΜL που απαιτείται για την εμφάνιση των γραφικών, των κινούμενων εικόνων, και των στοιχείων διασύνδεσης με τη μορφή ιστοσελίδας σε ένα φυλλομετρητή του Ιστού (Web browser).

Τα καθιερωμένα προγράμματα δημιουργίας εικόνων (illustration programs) -όπως είναι, για παράδειγμα, τα Macromedia FreeHand και Adobe Illustrator- επιτρέπουν τη δημιουργία διανυσματικών σχημάτων με βάση καμπύλες Bezier. Το Flash παρέχει παρόμοια εργαλεία αλλά και εργαλεία "φυσικής" σχεδίασης τα οποία επιτρέπουν την επεξεργασία των διανυσματικών γραφικών με αμεσότερο τρόπο, χωρίς να απαιτείται ο χειρισμός λαβών καμπυλών ή ειδικών σημείων μιας γραμμής. Τα εργαλεία φυσικής σχεδίασης του Flash προσθέτουν στο πρόγραμμα έναν αυθορμητισμό που αποτελείτο ζητούμενο των περισσότερων καλλιτεχνών. Τα ίδια εργαλεία, όμως, απευθύνονται και σε μη καλλιτέχνες - σε όλους εμάς, δηλαδή, που δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε ούτε μια στοιχειωδώς ευθεία γραμμή.

Αν και το Flash έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να βοηθά τους αρχάριους να δημιουργούν απλά κινούμενα γραφικά, οποιοσδήποτε είναι εξοικειωμένος με την τεχνολογία των κινούμενων εικόνων μπορεί να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία του Flash για να δημιουργήσει ιδιαίτερα περίπλοκες κινούμενες εικόνες. Η γλώσσα σεναρίων (scripting language) του Flash που ονομάζεται ActionScript είναι τόσο απλή στη χρήση ώστε να μπορούν οι αρχάριοι να προσθέτουν εύκολα απλά χειριστήρια αλληλεπίδρασης, αλλά και τόσο ισχυρή ώστε να μπορούν οι έμπειροι δημιουργοί σεναρίων να δημιουργούν αλληλεπιδραστικά στοιχεία υψηλού επιπέδου.

Σε κάθε νέα γενιά του, η Macromedia προσθέτει στο Flash χαρακτηριστικά και λειτουργίες που επεκτείνουν τις δυνατότητες του ως μηχανής δημιουργίας κινούμενων εικόνων και αλληλεπιδραστικών στοιχείων, διατηρώντας όμως τα εύχρηστα σχεδιαστικά εργαλεία και τις λειτουργίες που βοηθούν το χρήστη στη δημιουργία κινούμενων εικόνων και σεναρίων.



Πώς προσθέτει το Flash κίνηση στα γραφικά

Το Flash χρησιμοποιεί καθιερωμένες τεχνικές κινούμενων εικόνων για να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση της κίνησης. Εσείς πρέπει να δημιουργήσετε μια σειρά ακίνητων εικόνων, κάθε μια από τις οποίες θα διαφέρει ελάχιστα από την προηγούμενη της. Εμφανίζοντας αυτές τις εικόνες τη μια μετά την άλλη με μεγάλη ταχύτητα, μπορείτε να προσομοιώσετε μια συνεχή ροή κίνησης. Τα εργαλεία κίνησης εικόνων του Flash επιτρέπουν τη δημιουργία, την οργάνωση, και το συγχρονισμό της κίνησης πολλών στοιχείων γραφικών και ήχων.



Μορφές ταινιών του Flash

Το Flash αποτελεί ταυτόχρονα περιβάλλον ανάπτυξης για τη δημιουργία κινούμενων εικόνων και σύστημα αναπαραγωγής για την εμφάνιση αυτών των περιεχομένων σε έναν τοπικό υπολογιστή ή σε κάποιο φυλλομετρητή Ιστού. Τα αρχεία του Flash αναφέρονται συχνά ως ταινίες" (movies) είτε βρίσκονται στο περιβάλλον ανάπτυξης είτε στην τελική μορφή τους που μπορεί να αναπαραχθεί. Η δημιουργία των κινούμενων εικόνων και των στοιχείων αλληλεπίδρασης γίνεται σε αρχεία της μορφής του Flash, τα οποία, στον κόσμο των Windows, έχουν προέκταση αρχείου .fla. Για να δημιουργήσετε ταινίες που θα μπορούν να εμφανιστούν στην οθόνη, πρέπει να μετατρέψετε αυτά τα αρχεία ανάπτυξης στη μορφή αναπαραγωγής του Flash (Flash Player) που έχουν προέκταση .swf. Μάλιστα, αυτή η μορφή που μπορεί να αναπαραχθεί έχει γίνει γνωστή ως SWF (προφέρεται σουίφ).



Πώς γίνεται η διανομή των ταινιών του Flash

Το Flash περιλαμβάνει μια λειτουργία δημοσίευσης η οποία δημιουργεί τον απαραίτητο κώδικα ΗΤΜL για την εμφάνιση των κινούμενων εικόνων σε ένα φυλλομετρητή Ιστού. Αυτή η λειτουργία μπορεί επίσης να αυτοματοποιήσει ορισμένες εναλλακτικές μεθόδους διανομής των ταινιών σας -για παράδειγμα, ως κινούμενες εικόνες GIF, ως ταινίες του QuickTime, ή ως αρχεία RealPlayer.



Flash 5: Οι νέες δυνατότητες

Το Flash 5 διαθέτει ενημερωμένη διασύνδεση η οποία το έφερε πιο κοντά στα άλλα προϊόντα της Μacromedia σε ό,τι αφορά την εμφάνιση και την αίσθηση. Ορισμένες από τις πιο συναρπαστικές προσθήκες εμφανίζονται στον τομέα της αλληλεπίδρασης, με τη νέα γλώσσα ActionScript. Παρόλο που η περιγραφή του πλήρους φάσματος των δυνατοτήτων της γλώσσας ΑctionScript ξεφεύγει από τους στόχους αυτού του βιβλίου, το γεγονός ότι ξέρετε πως βρίσκεται εκεί μπορεί να σας κεντρίσει το ενδιαφέρον να μάθετε τα βασικά ώστε να μπορέσετε στο μέλλον να "ανεβείτε επίπεδο" και να εκμεταλλευθείτε όλη την ευελιξία του Flash.

Στην επόμενη ενότητα παρατίθενται ορισμένες από τις νέες δυνατότητες τις οποίες θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα οι αρχάριοι και οι χρήστες μέσου επιπέδου του Flash.



Macromedia Dashboard

Η εφαρμογή Macromedia Dashboard, την οποία μπορείτε να προσπελάσετε από το μενού Help (Βοήθεια) του Flash, φέρνει ενημερωμένες πληροφορίες σχετικά με το Flash απευθείας στην επιφάνεια εργασίας σας με τη μορφή ταινίας του Flash (Εικόνα Ε.2). Η Μacromedia σκοπεύει να δημοσιεύει από καιρό σε καιρό νέα περιεχόμενα για το Dashboard, το οποίο περιέχει επίσης συνδέσεις προς διάφορους πόρους του Ιστού οι οποίοι απευθύνονται στους σχεδιαστές που χρησιμοποιούν το Flash.



Βελτιωμένη γραμμή χρόνου

Το Flash 5 παρέχει δύο διαφορετικά στυλ της γραμμής χρόνου (Timeline) για την προβολή και την επιλογή καρέ. Τα προεπιλεγμένα στυλ σχεδίασης και επιλογής καρέ αποσαφηνίζουν τη σχέση μεταξύ των βασικών καρέ (keyframes) και των ενδιάμεσων καρέ (in-between frames) τα οποία επεκτείνουν τα περιεχόμενα των βασικών καρέ (Εικόνα Ε.3). Με αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται η αναγνώριση και ο χειρισμός τμημάτων καρέ που περιέχουν τα ίδια στοιχεία.



Διασύνδεση με καρτέλες

Στο Flash 4, πολλά από τα εργαλεία με τα οποία γινόταν η ρύθμιση των ιδιοτήτων και των παραμέτρων των στοιχείων γραφικών και των κινούμενων εικόνων ήταν "κρυμμένα" στη γραμμή εργαλείων (και εμφανίζονταν μόνο όταν ήταν επιλεγμένο το κατάλληλο εργαλείο) ή στο εσωτερικό πλαισίων διαλόγου για να φτάσετε στα οποία έπρεπε να περάσετε από μια σειρά μενού και διαταγές. Στο Flash 5, τα περισσότερα από αυτά τα εργαλεία είναι διαθέσιμα σε καρτέλες (panels) -"αγκυρώσιμα" παράθυρα που μπορείτε να αφήνετε ανοιχτά στην επιφάνεια εργασίας για να τα προσπελάζετε γρήγορα κατά τη διάρκεια της φάσης της ανάπτυξης (Εικόνα Ε.4).



Η καρτέλα Movie Explorer

Σε μια από αυτές τις καρτέλες, η οποία ονομάζεται Movie Explorer (Εξερεύνηση ταινίας), εμφανίζεται μια ιεραρχική δομή ενός ολόκληρου αρχείου του Flash την οποία, μάλιστα, μπορείτε να τροποποιήσετε (Εικόνα Ε.5). Μπορείτε να χρησιμοποιείτε αυτή την καρτέλα ως μέσο πλοήγησης στη γραμμή χρόνου της ταινίας σας, για να αναζητάτε συγκεκριμένα στοιχεία σε μια ταινία, ή ακόμη και για να τυπώσετε μια λίστα περιεχομένων της ταινίας. Η καρτέλα Movie Explorer χρησιμεύει και ως πύλη για την επεξεργασία των περιεχομένων της ταινίας.



Προσαρμόσιμα πλήκτρα συντόμευσης

Μπορείτε να ορίζετε πλήκτρα συντόμευσης για λειτουργίες που δεν διαθέτουν τέτοια πλήκτρα, να αντικαθιστάτε υπάρχοντα πλήκτρα συντόμευσης με άλλα που σας βολεύουν καλύτερα, και να αποθηκεύετε και να φορτώνετε διαφορετικά σύνολα συντομεύσεων.



Εργαλεία Bezier

Το εργαλείο πένας (pen tool) του Flash 5 σας επιτρέπει να ορίζετε γραμμές και σχήματα τοποθετώντας μια σειρά "σημείων αγκύρωσης" (anchor points) ώστε να δημιουργήσετε μια διαδρομή. Το εργαλείο υποεπιλογής (subselection tool) σας επιτρέπει να χειρίζεστε τις γραμμές και τις καμπύλες μιας διαδρομής μετακινώντας σημεία αγκύρωσης και προσαρμόζοντας τις λαβές Bezier τους. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιείτε τα εργαλεία πένας και υποεπιλογής για να τροποποιείτε σχήματα που έχουν δημιουργηθεί με τα εργαλεία φυσικής σχεδίασης (natural drawing tools) του Flash.

Κοινόχρηστες βιβλιοθήκες Σε προηγούμενες εκδόσεις του Flash ήταν δυνατή η δημιουργία μιας βιβλιοθήκης με στοιχεία γραφικών, ψηφιογραφικά, και ήχους. Αυτά τα περιεχόμενα ήταν διαθέσιμα και μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ξανά σε ένα αρχείο ταινίας. Μάλιστα, τα ξαναχρησιμοποιημένα στοιχεία της βιβλιοθήκης αύξαναν ελάχιστα το μέγεθος του αρχείου μιας δημοσιευμένης ταινίας. Στο Flash 5, αυτή η ιδέα επεκτείνεται ακόμη περισσότερο, μιας και τώρα επιτρέπεται η κοινή χρήση των στοιχείων της βιβλιοθήκης σε πολλές ταινίες ενώ έχουν προστεθεί και οι γραμματοσειρές στα στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιούνται από κοινού σε πολλές ταινίες.



Εισαγωγή αρχείων ήχου ΜΡ3

Το Flash 4 επέτρεπε τη συμπίεση και εξαγωγή ηχητικών αποσπασμάτων σε μορφή ΜΡ3. Το Flash 5 επιτρέπει τώρα και την εισαγωγή αρχείων ΜΡ3 έτσι ώστε να διατηρείτε μικρό το μέγεθος των αρχείων σας του Flash κατά τη διάρκεια της φάσης ανάπτυξης.



Βελτιωμένη γλώσσα ΑctionScript

Η Macromedia έχει επεκτείνει τη γλώσσα ΑctionScript, μετατρέποντας την πλέον σε μια ολοκληρωμένη γλώσσα δημιουργίας σεναρίων με βάση τη γλώσσα JavaScript. Χρησιμοποιώντας την ActionScript για το χειρισμό μεταβλητών, παραστάσεων, και επεξεργάσιμων πεδίων κειμένου, μπορείτε να δημιουργήσετε τοποθεσίες Ιστού υψηλής αλληλεπίδρασης οι οποίες θα μπορούν πραγματικά να επικοινωνούν με τους επισκέπτες των ιστοσελίδων σας και να παίρνουν πληροφορίες από αυτούς.

Δύο από τις πλέον προηγμένες λειτουργίες της γλώσσας ΑctionScript (τις οποίες αναφέρουμε ακριβώς για να σας βάλουμε στον πειρασμό να μάθετε όλα όσα προσφέρει αυτό το βιβλίο και μετά να συνεχίσετε τη μελέτη σας παραπέρα) είναι τα αντικείμενα ΧML και ο αποσφαλματωτής (Debugger). Τα αντικείμενα ΧΜL και ΧΜLSocket σας επιτρέπουν να μετατρέπετε σενάρια της ΑctionScript σε ΧΜL και να εισάγετε δεδομένα ΧΜL μια ταινία σας για παραπέρα χειρισμό. Ο αποσφαλματωτής σάς επιτρέπει να αντιμετωπίζετε τα προβλήματα που παρουσιάζονται στα σενάρια της ActionScript αλληλεπιδραστικά, μέσα από τη λειτουργία αναπαραγωγής του Flash (Flash Player) ακόμη και όταν η ταινία σας εκτελείται σε ένα φυλλομετρητή Ιστού.



Πώς να χρησιμοποιήσετε το βιβλίο

Όπως και όλα τα βιβλία της σειράς "Με Εικόνες", αυτό το βιβλίο στοχεύει να σας βγάλει από την κατάσταση της παθητικής ανάγνωσης και να σας βοηθήσει να ξεκινήσετε να χρησιμοποιείτε το πρόγραμμα. Οι ασκήσεις του βιβλίου θα σας διδάξουν να χρησιμοποιείτε τις λειτουργίες του Flash. Το βιβλίο απευθύνεται σε αρχάριους που μόλις άρχισαν να χρησιμοποιούν το Flash αλλά και σε σχεδιαστές μέσου επιπέδου. Στα πρώτα κεφάλαια καλύπτονται οι βασικές έννοιες της δημιουργίας στοιχείων γραφικών με τη χρήση του μοναδικού συνόλου σχεδιαστικών εργαλείων του Flash, ενώ αμέσως μετά θα μάθετε πώς να μετατρέπετε τα στοιχεία γραφικών σε κινούμενες εικόνες. Στη συνέχεια, θα μάθετε τα βασικά της χρήσης της γλώσσας ActionScript και των ήχων ώστε να κάνετε τις ταινίες σας αλληλεπιδραστικές. Τέλος, θα μάθετε να χρησιμοποιείτε τη δυνατότητα δημοσίευσης (Publish) του Flash για να δημιουργείτε τον κώδικα ΗΤΜL που είναι απαραίτητος για να δημοσιεύετε τις ταινίες που θα δημιουργείτε με το Flash στον Ιστό.



Σχετικά με τα διάφορα υπολογιστικά συστήματα

Η Macromedia σχεδίασε το περιβάλλον ανάπτυξης του Flash έτσι ώστε να έχει στους υπολογιστές Macintosh (Mac) -τουλάχιστον στο μέτρο του δυνατού- την ίδια διασύνδεση με αυτή που έχει και στα Windows. Πάντως, στα σημεία που διαφέρουν οι διασυνδέσεις χρήστη των δύο υπολογιστικών συστημάτων υπάρχουν αναπόφευκτα ορισμένες διαφορές. Όταν αυτές οι διαφορές είναι ουσιαστικές, στο βιβλίο περιγράφονται οι διαδικασίες και για τα δύο συστήματα. Οι εικόνες των πλαισίων διαλόγου προέρχονται και από τα δύο συστήματα, αλλά, σε γενικές γραμμές, δεν προσδιορίζεται συγκεκριμένα το υπολογιστικό σύστημα που παρουσιάζεται. Αν κάποια λειτουργία διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από το ένα σύστημα στο άλλο, υπάρχουν εικόνες και από τα δύο συστήματα. Επίσης, αν κάποια δυνατότητα είναι διαθέσιμη μόνο στο ένα σύστημα, αυτό σημειώνεται στο κείμενο.



Πλήκτρα συντόμευσης

Οι περισσότερες από τις διαταγές των μενού του Flash διαθέτουν κάποιο πλήκτρο συντόμευσης το οποίο εμφανίζεται στο μενού δίπλα στο όνομα της διαταγής. Κάθε φορά που παρουσιάζεται στο βιβλίο μια νέα διαταγή, αναφέρεται και το πλήκτρο συντόμευσης της. Ωστόσο, σε επόμενες αναφορές στην ίδια διαταγή το πλήκτρο συντόμευσης της συνήθως παραλείπεται, θα βρείτε μια πλήρη λίστα αυτών των διαταγών στο Παράρτημα Α.



Μενού συντόμευσης

Και τα δύο υπολογιστικά συστήματα, του Μac και των Windows, παρέχουν μενού συντόμευσης. Για να προσπελάσετε ένα τέτοιο μενού συντόμευσης πρέπει να δείξετε σε ένα στοιχείο μιας ταινίας του Flash και να πατήσετε το πλήκτρο του ποντικιού ενώ θα κρατάτε πατημένο το πλήκτρο X (στο Μac) ή να πατήσετε το δεξιό πλήκτρο του ποντικιού (στα Windows). Και στις δύο περιπτώσεις εμφανίζεται ένα μενού με διαταγές κατάλληλες για το συγκεκριμένο στοιχείο. Επειδή, στη, συντριπτική τους πλειοψηφία, αυτές οι διαταγές υπάρχουν και στο κύριο μενού του προγράμματος, στο βιβλίο δεν σημειώνονται συνήθως ως εναλλακτικές των διαταγών που περιγράφονται στο βιβλίο. Πάντως, σημειώνονται οι περιπτώσεις στις οποίες η χρήση των μενού συντόμευσης είναι ιδιαίτερα βολική ή οι περιπτώσεις που κάποιο μενού συντόμευσης περιέχει μια διαταγή η οποία δεν είναι διαθέσιμη στο κύριο μενού του Flash.



Τα καλλιτεχνήματα των παραδειγμάτων

Τα γραφικά του Flash που περιγράφονται σε αυτό το βιβλίο είναι απλά και εύκολα στη σχεδίαση. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα παραδείγματα βασίζονται σε απλά γεωμετρικά σχήματα έτσι ώστε να χρησιμοποιείτε τον πολύτιμο χρόνο σας για να βλέπετε τις δυνατότητες του Flash εν δράσει και όχι για να αναδημιουργείτε περίπλοκα καλλιτεχνήματα. Για να σας διευκολύνουμε ακόμη περισσότερο στην παρακολούθηση της ύλης του βιβλίου, έχουμε δημοσιεύσει στην τοποθεσία της Peachpit στον Ιστό, στη διεύθυνση http://www.peachpit.com/vqs/flash/, αρχεία του Flash με τα στοιχεία γραφικών που είναι απαραίτητα για κάθε εργασία.



Απαιτήσεις συστήματος

Μπορείτε να δημιουργήσετε με το Flash 5 περιεχόμενα ιστοσελίδων και στα δύο υπολογιστικά συστήματα, του Mac και των Windows. Ως σχεδιαστής και χρήστης του Flash, θα πρέπει να έχετε υπόψη σας, όχι μόνο τις προδιαγραφές για τη δημιουργία και την προβολή ταινιών του Flash στο δικό σας σύστημα, αλλά και τις προδιαγραφές των συστημάτων των επισκεπτών της ιστοσελίδας όπου θα δημοσιευτεί η ταινία σας. Στις επόμενες ενότητες παρατίθενται οι απαιτήσεις συστήματος και για τις δύο αυτές περιπτώσεις.

Για να δημιουργήσετε και να επεξεργαστείτε ταινίες του Flash 5 σε υπολογιστή Macintosh (Μac):



Επεξεργαστής: Power PC

Λειτουργικό σύστημα: Μac OS έκδοση 8.5 και μεταγενέστερη

Μνήμη RΑΜ: 32 ΜΒ Ελεύθερος χώρος δίσκου: 40 ΜΒ

Οθόνη: 256 χρώματα, ανάλυση 800 x 600



Για να δημιουργήσετε και να επεξεργαστείτε ταινίες του Flash 5 στα Windows:

Επεξεργαστής: Intel Pentium 133 ΜΗz

Λειτουργικό σύστημα: Windows 95, 98, Μe, και μεταγενέστερα ΝΤ 4.0, 2000, και μεταγενέστερα

Μνήμη RΑΜ: 32 ΜΒ Ελεύθερος χώρος δίσκου: 40 ΜΒ Οθόνη: 256 χρώματα, ανάλυση 800 x 600



Για να αναπαραγάγετε σε φυλλομετρητή Ιστού ταινίες του Flash 5 σε Μac:

Επεξεργαστής: συνιστάται ΡowerPC

Λειτουργικό σύστημα: Μac OS έκδοση 8.1 και μεταγενέστερη

Φυλλομετρητής: Netscape έκδοση 3 και μεταγενέστερη, ή Μicrosoft Internet Explorer έκδοση 3 και μεταγενέστερη μαζί με πρόσθετο (add-in) συμβατό με το Netscape

Άλλα: για ταινίες που βασίζονται στο βοήθημα Flash Player, έκδοση Java (φυλλομετρητής που υποστηρίζει την Java)



Για να αναπαραγάγετε σε φυλλομετρητή Ιστού ταινίες του Flash 5 στα Windows:

Λειτουργικό σύστημα: Windows 95, 98, Μe, και μεταγενέστερα. ΝΤ 4.0, 2000, και μεταγενέστερα

Φυλλομετρητής: Νetscape έκδοση 3 και μεταγενέστερη, ή Μicrosoft Internet Explorer έκδοση 3 και μεταγενέστερη μαζί με πρόσθετο (add-in) συμβατό με το Νetscape και χειριστήρια ΑctiveX

Άλλα: για ταινίες που βασίζονται σε χειριστήρια ActiveX, Internet Explorer, έκδοση 3 ή μεταγενέστερη και Windows 95 και μεταγενέστερα ή ΝΤ και μεταγενέστερα. Για ταινίες που βασίζονται στο βοήθημα Flash Player, έκδοση Java (φυλλομετρητής που υποστηρίζει την Java)



Για να αναπαραγάγετε σε φυλλομετρητή Ιστού ταινίες του Flash 5 σε σύστημα Linux

Επεξεργαστής: Pentium

Λειτουργικό σύστημα: Redhat 5.1 ή 5.2,

Slackware 3.5

Φυλλομετρητής: Netscape έκδοση 3 και μεταγενέστερη με τις καθιερωμένες ρυθμίσεις εγκατάστασης



Για να αναπαραγάγετε σε φυλλομετρητή Ιστού ταινίες του Flash 5 σε σύστημα Solaris

Επεξεργαστής: Sparc με φυσικά χρώματα (24 bit) Λειτουργικό σύστημα: Solaris 2.5 ή 2.6
Φυλλομετρητής: Netscape έκδοση 3 και μεταγενέστερη με τις καθιερωμένες ρυθμίσεις εγκατάστασης

Λίγα λόγια για το Flash Player



Τον πρώτο καιρό, η ανάγκη των επισκεπτών ιστοσελίδων με περιεχόμενα του Flash να χρησιμοποιούν κάποιο βοήθημα αναπαραγωγής εθεωρείτο μειονέκτημα και απέτρεπε τους σχεδιαστές ιστοσελίδων να δημιουργούν περιεχόμενα Ιστού με το Flash. Οι σχεδιαστές φοβούνταν ότι οι χρήστες θα ήταν μάλλον απρόθυμοι να χάσουν χρόνο "κατεβάζοντας" άλλη μια βοηθητική εφαρμογή για τους φυλλομετρητές τους. Σήμερα, όμως, το Flash έχει γίνει πλέον το ντε φάκτο πρότυπο για τα διανυσματικά καλλιτεχνήματα και τις κινούμενες εικόνες, και το βοήθημα Flash Player για το Netscape Navigator και το Microsoft Internet Explorer είναι πλέον ευρέως διαδεδομένο.

Το βοήθημα Flash Player περιλαμβάνεται στις τρέχουσες εκδόσεις των δύο δημοφιλέστερων φυλλομετρητών Ιστού (του Νetscape και του Explorer) αλλά και στις τελευταίες εκδόσεις των λειτουργικών συστημάτων του Μac και των Windows, ενώ έχει ενσωματωθεί στο λογισμικό των America Online και EarthLink. Η Macromedia εκτιμά ότι περισσότεροι από 200 εκατομμύρια άνθρωποι είναι σήμερα κατάλληλα εξοπλισμένοι για να βλέπουν τα περιεχόμενα τοποθεσιών Ιστού που έχουν δημιουργηθεί με την τεχνολογία του Flash.

Κριτικές

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!