Η αρχή του Ντ Αλαμπέρ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ

Μνήμη, Λογική και Φαντασία
19.90
Τιμή Πρωτοπορίας
+
363172
Συγγραφέας: Crumey, Andrew
Εκδόσεις: Πόλις
Σελίδες:284
Μεταφραστής:ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ ΤΕΥΚΡΟΣ
Ημερομηνία Έκδοσης:01/06/2007
ISBN:2229608132861

Περιγραφή


Η "Αρχή του Ντ' Αλαμπέρ", συναρπαστικό μυθιστόρημα ιδεών, έχει ως άξονα την προσωπικότητα και το έργο του μεγάλου Γάλλου μαθηματικού, φυσικού και φιλοσόφου Ντ' Αλαμπέρ. Με θέμα τα μαθηματικά της μετανευτώνειας περιόδου και την ιστορία της "Εγκυκλοπαίδειας", με φόντο το Παρίσι της εποχής του Διαφωτισμού, η "Αρχή του Ντ' Αλαμπέρ" αναπλάθει με μαεστρία το πνευματικό και ιδεολογικό κλίμα του 18ου αιώνα, της εποχής που ο ορθός λόγος, η επιστήμη και η ανεκτικότητα μάχονταν την απολυταρχία, το σκοταδισμό και τη θρησκευτική αδιαλλαξία. [...]

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου







ΚΡΙΤΙΚΗ



Τα μυθιστορήματα του Crumey (προφέρεται Κρούμεϊ) έχουν χαρακτηριστεί φιλοσοφικά θρίλερ -ο ίδιος προτιμά τον όρο «φιλοσοφικά μυστήρια». Είναι φανερό πως σε τέτοια μυθιστορήματα πρωταγωνιστούν, πίσω από τα πρόσωπα, οι ιδέες -ιδέες της φιλοσοφίας και της επιστήμης. Η διαφορά ανάμεσα σε ένα φιλοσοφικό μυθιστόρημα και σε ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας συνήθως βρίσκεται στο γεγονός πως στο δεύτερο η επιστήμη καταλήγει να χρησιμοποιείται απλώς ως μυθιστορηματικό σκηνικό μιας δράσης που κατά τα άλλα δεν διαφέρει από τα συνηθισμένα μυθιστορήματα ή ακόμη και τα ρομάντζα. Αντιθέτως, στο φιλοσοφικό μυθιστόρημα -που αποτελεί εκδοχή του μυθιστορήματος ιδεών- οι ιδέες της επιστήμης αποτελούν παράγοντες της μυθοπλασίας, και με τον τρόπο αυτόν η δράση αποκτά μια σημασία που υπερβαίνει εκείνη της ακολουθίας σκηνών, επεισοδίων και σκηνικών.

Η αξία των μυθιστορημάτων του Κρούμεϊ απορρέει από το γεγονός πως δεν είναι ένας μυθιστοριογράφος που αναζητά θέματα στο χώρο της επιστήμης, αλλά ένας επιστήμονας (μαθηματικός και διδάκτωρ της Θεωρητικής Φυσικής) που κάποια από τα προβλήματα που έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον του αποφάσισε να τα πραγματευτεί ως μυθιστοριογράφος, μέσω της μυθοπλασίας. Εκ των πραγμάτων, μια τέτοια ερευνητική προσέγγιση και αξιοποίηση της μυθοπλασίας τον φέρνει κοντά στους Διαφωτιστές, επειδή υπήρξαν κατεξοχήν εκείνοι που κατέφυγαν σε μια πεζογραφία όπου η μυθοπλασία αποτελούσε το κατάλληλο έδαφος για την ανάπτυξη των ιδεών.

Ανάμεσα στο μυθιστόρημα και στη φιλοσοφική αφηγηματική πεζογραφία -που αναπτύχθηκε ως παραλλαγή του πρώτου το 18ο αιώνα- παρουσιάζονται ουσιαστικές διαφορές σχετικά με τη ρεαλιστική πρόθεση, την αληθοφάνεια, τη διαγραφή των χαρακτήρων και την οργάνωση της πλοκής. Αυτές οι διαφορές προκύπτουν από τον κυριαρχικό ρόλο των προσώπων στο μυθιστόρημα, και των ιδεών στο φιλοσοφικό αφήγημα. Με τα μυθιστορήματα του Κρούμεϊ οι δύο ιστορικοί αντίζηλοι της μυθοπλασίας του 18ου αιώνα συμφιλιώνονται, επειδή αυτά αναπτύσσονται μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος του μεταμοντερνισμού, όπου το μυθιστόρημα ενώνεται με το φιλοσοφικό αφήγημα σε μια λειτουργική μορφή που αποτελεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εκδοχές του μεταμυθιστορήματος.

Στα δύο μυθιστορήματα η αλυσίδα των προσώπων και των γεγονότων γίνεται αλυσίδα ιδεών, και το «είναι» του ρεαλιστικού ή γενικότερα του παραδοσιακού μυθιστορήματος περιστέλλεται σε ένα «φαίνεσθαι» που λειτουργεί ως μέρος του «γίγνεσθαι»: ο παραμελημένος από τον Αγγλο συγγραφέα ρεαλισμός είναι συνέπεια της ιδέας των πολλαπλών πραγματικοτήτων και των εναλλακτικών κόσμων -δηλαδή είναι συνέπεια της αμφισβήτησης της ύπαρξης μίας πραγματικότητας και της αντίστοιχης εφησυχαστικής βεβαιότητας που ενθαρρύνει τις θετικές αφηγηματικές αποδόσεις αυτής της μίας πραγματικότητας.

Δεν πρόκειται γι' αυτό που ονομάζουμε ιδεολογική λειτουργία του μυθιστορήματος, η οποία είναι δυνατό να εντοπιστεί ακόμη και σε ένα νατουραλιστικό μυθιστόρημα -αποτελώντας σε ορισμένες περιπτώσεις φυσική συνέπεια της γλώσσας ως εκφραστικού οργάνου της αφήγησης. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για μια ιδεολογική λειτουργία που τρέπει το μυθιστόρημα προς μια αντίστοιχη παραδειγματική λειτουργία, αλλά για μια ιστορία που δεν είναι αλληγορική, στην οποία πρωταγωνιστούν όχι προσωποποιημένες ιδέες, αλλά πρόσωπα που έχουν αναχθεί σε ιδέες: η φυσική υπόσταση της ιδέας κυκλοφορεί μέσα στην ιστορία, για να αναπαραχθεί και να πεθάνει ακριβώς όπως κάθε φυσικό πρόσωπο. Το αντικείμενο της αφήγησης δεν αποτελεί η πραγματικότητα ή κάποια πραγματικότητα, αλλά οι ιδέες που προκαλούνται από τη σχέση των χαρακτήρων με την πραγματικότητα. Με τον τρόπο αυτόν, το θέμα ανάγεται στους τρόπους αντίληψης της πραγματικότητας, του εαυτού και της μεταξύ τους σχέσης.

Μοιραία, σε τέτοιες ιστορίες ιδεών οι χαρακτήρες εμφανίζονται ως σκιώδεις. Αυτό, όμως, δεν οφείλεται στο γεγονός πως αυτοί είναι πρόσωπα/ιδέες (και όχι αμιγώς πρόσωπα), μια και υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο χαρακτήρα που δεν ισοδυναμεί με πρόσωπο, και σε εκείνον που ισοδυναμεί με ιδέα. Η διαφορά αφορά το οντολογικό στάτους του χαρακτήρα ή, αλλιώς, το επίπεδο του ρεαλισμού του: οι χαρακτήρες/ιδέες είναι σκιώδεις όχι επειδή είναι τυπικοί, αλλά γιατί όταν εξατομικεύονται -αντίθετα από τους χαρακτήρες/πρόσωπα- δεν συμπυκνώνονται σε μια συμπαγή ατομική μορφή, αλλά αναλύονται μπαίνοντας σε μια διαδικασία συνεχούς σχάσης. Με τη σχάση κάθε φορά προκύπτει μια νέα εναλλακτική πραγματικότητα, που παρ' ότι είναι καρπός διπλασιασμού, παράλληλα αποτελεί συνθήκη αναίρεσης: η αμοιβαία αναπαραγωγή-και-αναίρεση είναι ο συνεκτικός ιστός της πραγματικότητας στα μυθιστορήματα του Κρούμεϊ. Αυτή η δίσημη σχέση αποδεσμεύει την πραγματικότητα από την προκατάληψη της δημιουργίας/πατρότητας σε τέτοιο βαθμό, ώστε όχι μόνον ο μυθιστορηματικός χαρακτήρας να ζει μέσα στο όνειρο του συγγραφέα, αλλά και ο συγγραφέας να υφίσταται μέσα στο όνειρο του χαρακτήρα -με αποτέλεσμα: η αμφισβήτηση της υπόστασης του χαρακτήρα από το συγγραφέα να σημαίνει την αυτοκατάργησή του.



Δύο τριπλές γραμμές δράσης



Η υιοθέτηση και αφομοίωση του αφηγηματικού προγράμματος των Διαφωτιστών συνοδεύεται στα δύο μυθιστορήματα από την επιλογή ανάλογων αντιπροσωπευτικών μυθιστορηματικών χαρακτήρων, όπως είναι τα ιστορικά πρόσωπα του Γαλλικού Διαφωτισμού: Ρουσό, Ντ' Αλαμπέρ, Ντιντερό, Βολτέρος. Τα ιστορικά, ωστόσο, πρόσωπα καθώς και οι ιστορικές ιδέες τους γίνονται αντικείμενο μιας μεταμοντέρνας φαντασίας που δημιουργικά θέλει να αναχθεί σε ένα διακείμενο της Επιστήμης, της Ιστορίας, των φιλοσοφικών αφηγημάτων, των ιδεών του Διαφωτισμού και των λογοτεχνικών αναφορών (Μπόρχες, Καλβίνο).

Και στα δύο μυθιστορήματα η πλοκή οργανώνεται στη βάση των μπαχτινικών εννοιών της διαλογικότητας και της ανολοκλήρωσης, που δεν καθορίζουν απλώς τη φύση της αφήγησης, αλλά αποτελούν δομικά στοιχεία της. Η λογοτεχνική, επίσης, πολυφωνία εμφανίζεται στην αυθεντική εκδοχή της, δηλαδή όχι ως ετερογλωσσία και κοινωνική κωδικοποίηση ή αποκωδικοποίηση, αλλά ως εξήγηση της διαδικασίας της λογοτεχνικής δημιουργίας. Με αυτή την εξήγηση υποδεικνύονται οι δυνατές πολλαπλές θέσεις του συγγραφέα μέσα στο κείμενο, αλλά και οι τρόποι με τους οποίους αυτός μοιράζεται τη συγγραφική υπόσταση, το ρόλο του φορέα της αφήγησης ή του παράγοντα της μυθοπλασίας με τους μυθιστορηματικούς χαρακτήρες του.

Η λογοτεχνική διαλογικότητα και η ιδεολογική υβριδικότητα αποδίδονται στο επίπεδο της πλοκής μέσω της παράλληλης ανάπτυξης τριών γραμμών δράσης, με διαφορετικό πρωταγωνιστή και μυθιστορηματικό σκηνικό σε καθεμία από αυτές. Ο κύριος Μι αποτελείται από τρεις ιστορίες. Πρώτη είναι εκείνη ενός αφοπλιστικά αθώου, ογδοντάχρονου βιβλιοφάγου, του κύριου Μι, που εγκαταλείπει τα σκονισμένα βιβλία του και στρέφεται στο Ιντερνετ αναζητώντας την Εγκυκλοπαίδεια του Ροζιέ, ένα χαμένο βιβλίο που υποστηρίζει την ιδέα ενός εναλλακτικού σύμπαντος. Η αναζήτηση στο όνομα Ροζιέ φέρνει στην οθόνη του τη φωτογραφία μιας γυμνής κοπέλας που κάνει spreading διαβάζοντας το βιβλίο «Φεράν και Μινάρ: Ο Ζαν Ζακ Ρουσό και το Αναζητώντας το Χαμένο Χρόνο». Από εκεί ξεκινά μια περιπέτεια που τον οδηγεί σε μια πολύ καθυστερημένη ανακάλυψη του σεξ, αλλά και των ναρκωτικών.

Η δεύτερη ιστορία εκτυλίσσεται στα μέσα του 18ου αιώνα, όπου δύο Γάλλοι αντιγραφείς, οι Φεράν και Μινάρ, βρίσκονται να έχουν στην κατοχή τους τα χειρόγραφα της Εγκυκλοπαίδειας του Ροζιέ και εγκαταλείπουν το Παρίσι προσπαθώντας να αποφύγουν τις συνέπειες του μυστηριώδους φόνου της συγκατοίκου τους. Η τρίτη ιστορία ξαναγυρνά στο παρόν και αναφέρεται στον πανεπιστημιακό καθηγητή Πέτρι, που ερωτεύεται μια φοιτήτριά του και στο σώμα του, παράλληλα με την ερωτική επιθυμία, εκδηλώνεται κι εξελίσσεται μια σοβαρή ασθένεια που τον οδηγεί αργά προς το θάνατο.

Στο Η αρχή του Ντ' Αλαμπέρ πρώτη ιστορία είναι εκείνη του Ντ' Αλαμπέρ που λίγο πριν πεθάνει αναλογίζεται τη φιλία του με τον Ρουσό και τον Ντιντερό και θρηνεί τον χωρίς ανταπόκριση έρωτά του για μια γυναίκα που επί χρόνια τον απατούσε. Στη δεύτερη ιστορία ένας εξόριστος οπαδός των Στιούαρτ ονειρεύεται ένα ταξίδι στους πλανήτες και γράφει μια Κοσμογραφία που, όπως και η Εγκυκλοπαίδεια του Ροζιέ, έχει χαθεί. Στην τρίτη ιστορία, ένας χρυσοχόος κι ένας ζητιάνος βρίσκονται στο ίδιο κελί μιας φυλακής και συζητούν για τον έρωτα, τη γλώσσα και το πεπρωμένο.

Ο Κρούμεϊ διηγείται με κομψότητα και χιούμορ, ενώ το ταλέντο του αποκαλύπτεται κατεξοχήν στην ικανότητά του να συσχετίζει ανόμοιες και χρονικά μακρινές ιδέες και έννοιες, και να αναπτύσσει αυτές τις συσχετίσεις σε μια ιστορία με λογική συνέπεια και πειστικότητα.



ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ - 14/02/2003

Κριτικές

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!