Περί έθνους και ελληνικής συνέχειας

340646
Εκδόσεις: Ιανός
Σελίδες:152
Ημερομηνία Έκδοσης:01/03/2011
ISBN:9789606882388


Εξαντλημένο από τον Εκδοτικό Οίκο

Περιγραφή

Στο νέο βιβλίο του ο Γ.Κ. εξετάζει την έννοια του έθνους στην καθολικότητά της και, υπό το πρίσμα αυτό, την έννοια του ελληνικού έθνους. Το έθνος, ως έννοια, αποτελεί κοινωνικό γεγονός που προσιδιάζει στον τύπο της ελεύθερης κοινωνίας, όπως ακριβώς και τα ομόλογα φαινόμενα της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της ισότητας κλπ. Ο σ. απορρίπτει, επομένως, τις νεοτερικές προσεγγίσεις που αντιμετωπίζουν το έθνος ως επινόηση ή κατασκευή και ως πρωτόγνωρο φαινόμενο της εποχής μας. Οι αντιλήψεις αυτές ενοχοποιούνται ως ολιγαρχικές, ιστορικά ανυπόστατες και γνωσιολογικά αυθαίρετες. Υποστηρίζει ότι το έθνος, ως συλλογική ταυτότητα, δηλαδή ως συνείδηση κοινωνίας, αποτέλεσε την ιστορική σταθερά του ελληνικού κόσμου, ενώ, ως προς τις μεταλλάξεις του, ακολούθησε κατά πόδας τις εξελίξεις του ανθρωποκεντρικού κοσμοσυστήματος με το οποίο ταυτίσθηκε. Ο ελληνικός κόσμος εξέφρασε πολιτικά την εθνική του συλλογικότητα με όχημα τη συνέργεια των πόλεων ή, αργότερα, την οικουμενική κοσμόπολη. Η σύμπτωση του έθνους με το ενιαίο κράτος αποτελεί τη μόνη ιδιαιτερότητα της νεότερης εποχής. Όμως, η ενσάρκωσή του από το κράτος οφείλεται στο ότι το τελευταίο ενσάρκωσε επίσης το πολιτικό σύστημα. Πράγμα που προσιδιάζει στην πρωτο-πολιτική φάση που βιώνει η εποχή μας. Το έθνος του (μη δημοκρατικού) κράτους αντιτείνεται, επομένως, στο έθνος της (δημοκρατικής) κοινωνίας. Στο μέτρο που, ο νεότερος κόσμος, θα διευρύνει το πεδίο της ελευθερίας του, οι κοινωνίες θα διεκδικούν τη συμμετοχή τους στην πολιτεία -με πρόσημο την αντιπροσώπευση ή τη δημοκρατία- και, κατ'επέκταση, στη διαχείριση της μοίρας τους, δηλαδή της συλλογικότητάς τους. Ώστε, ο ισχυρισμός της νεοτερικής διανόησης ότι ο εκδημοκρατισμός της πολιτείας θα εξαφανίσει το έθνος, συλλαμβάνεται ως ιδεολογικά διατεταγμένος και, μάλιστα, ολιγαρχικός. Απλώς, εν προκειμένω, η ενσάρκωση της πολιτείας από την κοινωνία των πολιτών, αντί του κράτους, θα αναιρέσει επίσης την οικειοποίηση του έθνους από αυτό, με αποτέλεσμα το κοινωνικό υποκείμενο να αναλάβει την πολιτική του έκφραση.


Τα περιεχόμενα:
- Αντί προλόγου
Το παρελθόν και η πρόοδος

- Το έθνος ως έννοια
Το έθνος της νεοτερικότητας ως "επινόηση" και ως "φαντασιακή" απομίμηση. Η "τεχνιτή" κατασκευή του έθνους ως επινόηση της ολιγαρχίας. Το έθνος ως ταυτότητα της ανθρωποκεντρικής κοινωνίας. Το έθνος ως συνείδηση κοινωνίας και η ελευθερία. Το διακύβευμα του "έθνους της κοινωνίας" ανάμεσα στο "κράτος-έθνος" και στο κράτος της "παγκοσμιοποίησης". Το έθνος και η ελευθερία της κοινωνίας των πολιτών. Εθνική πολυσημία και πολυπολιτισμικότητα

- Το ελληνικό παράδειγμα
Οι κρατούσες "σχολές" προσέγγισης του ελληνικού φαινομένου. Το ελληνικό έθνος ως έθνος κοσμοσύστημα. Το έθνος ως πολιτισμική και ως πολιτική έννοια. Η βασιλεύουσα Πόλις και η ιδέα της Ρώμης στο έθνος κοσμοσύστημα. Η θέση της νέας θρησκείας στο ταυτοτικό γινόμενο του έθνους κοσμοσυστήματος. Η "ελληνική παιδεία" ως υπόβαθρο της καταγωγικής αναγωγής του έθνους. Οι θεμέλιες προϋποθέσεις της εθνικής συλλογικότητας στο Βυζάντιο. Το έθνος κοσμοσύστημα και η γένεση του νέου ελληνισμού. Οι σταθερές και οι μεταβλητές του έθνους και οι επιπτώσεις της συνάντησης της ελληνικής οικουμένης με την πρωτο-ανθρωποκεντρική νεοτερικότητα.

Κριτικές

Εξαιρετικό

Τρομερά πυκνό σε νοήματα και ιδιαίτερα σημαντικό κείμενο, μια σύνοψη (;) στην πραγματικότητα του ερμηνευτικού σχήματος του πανεπιστημιακού καθηγητή Γ. Κοντογιώργη, το οποίο εξηγεί το σχηματισμό και τη συνέχεια του ελληνικού έθνους στην πορεία του από την αρχαιότητα έως και σήμερα.
Παραβλέποντας το δύσκολο ύφος γραφής σε ορισμένα σημεία δεν μπορούμε παρά να εντυπωσιαστούμε από την πρωτοτυπία της σκέψης του και τα καινοφανή γνωσιολογικά σχήματα που εισάγει στον τομέα των κοινωνικών επιστημών.
Έτσι, λοιπόν, το ελληνικό έθνος δεν κατασκευάστηκε από κάποιο κράτος που το φόρεσε σαν μανδύα σε μια πολυδιασπασμένη κοινωνία, όπως διατείνονται οι εθνοκατασκευαστές, ούτε σχηματίστηκε ( το νεοελληνικό έθνος) κατά το ύστερο Βυζάντιο αλλά ούτε και μας ήρθε ως ιδεατή φόρμα από την αρχαιότητα ( σχήμα της μετακένωσης).
Το ελληνικό έθνος «ως ταυτοτική συνείδηση κοινωνίας» σχηματίστηκε σε καθεστώς ανθρωποκεντρικής ελευθερίας στην αρχαιότητα. Αποτελεί πολιτισμική-πολιτική ταυτότητα, η οποία ενσωματώνει άτομα ή σύνολα με συναφή πολιτισμικό πυρήνα, και έχει χαρακτηριστικά γνωρίσματα την ελληνική γλώσσα, την ελληνική παιδεία και κυρίως την ελληνική ανθρωποκεντρική αντίληψη του βίου. Πέρασε – πάντα σύμφωνα με το σ. – από το κοσμοσύστημα της μικρής κλίμακας ( αρχαία πόλη- κράτος) στο κοσμοσύστημα μεγάλης κλίμακας
( ελληνιστική οικουμένη, ρωμαιοκρατία, βυζάντιο, οθωμανική αυτοκρατορία) για να επανακτήσει την πολιτική του ανεξαρτησία στα νεότερα χρόνια. Πήρε και προσάρμοσε στις ανάγκες του ακόμα και τη χριστιανική θρησκεία (εκδοχή ορθοδοξίας) και επιβίωσε ως τις μέρες μας διατηρώντας κάποια αναλλοίωτα στοιχεία.
Το εξηγητικό αυτό σχήμα συμπλέκεται με τις θέσεις του Γ. Κοντογιώργη γύρω από το καθεστώς ελευθερίας και τις ποιότητές της που πρέπει να απολαμβάνει ο πολίτης, της σχέση κοινωνίας – εξουσίας, το πολιτικό σύστημα και το κράτος, την ανάδυση της «κοινωνίας των πολιτών» στη σύγχρονη πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα, τις θέσεις της "εκσυγχρονιστικής" Αριστεράς κ.α.
Το κείμενο (διασκευασμένο) βασίζεται σε εισήγηση του σ. στο Δ’ συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών στη Γρανάδα της Ισπανίας το Σεπ του 2010 και προκάλεσε μεγάλη αίσθηση και ποικίλες αντιδράσεις, απόλυτα δικαιολογημένες κατά τη γνώμη μου, γιατί έρχεται να αμφισβητήσει αρκετές βεβαιότητες και παγιωμένα ερμηνευτικά σχήματα στο χώρο των κοινωνικών επιστημών.
Το συστήνω ανεπιφύλακτα επειδή είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και ανοίγει νέους δρόμους στην κατανόηση του παρελθόντος μας. Περισσότερα στο ίδιο το βιβλίο…
Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!