Κυρίαρχος του παιχνιδιού ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΟ

Η κρυφή ζωή του J. Edgar Hoover
Έκπτωση
88%
Τιμή Εκδότη: 25.00
2.90
Τιμή Πρωτοπορίας
+
557730
Συγγραφέας: Hack, Richard
Εκδόσεις: Modern Times
Σελίδες:430
Μεταφραστής:ΚΑΛΑΜΑΝΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Ημερομηνία Έκδοσης:01/11/2005
ISBN:2229604412172

Περιγραφή


Πατριώτης. Οραματιστής. Έντιμος λειτουργός της δημοκρατίας. Υπέρμαχος της ηθικής. Θεματοφύλακας των αρχών του κράτους. Σφετεριστής της εξουσίας. Στυγνός εκβιαστής. Διεφθαρμένος. Αυταρχικός. Ματαιόδοξος. Αριβίστας. Ανήθικος. Αρχομανής.
Ποιος ήταν τελικά ο J. Edgar Hoover; Πώς κατάφερε να επιζήσει οκτώ Αμερικανών Προέδρων, να παρακάμψει δώδεκα απόπειρες εκδίωξής του από την εξουσία και να παραμείνει αρχηγός του Ομοσπονδιακού Γραφείου Ερευνών (FBI) των ΗΠΑ από το 1924 και επί πέντε σχεδόν δεκαετίες; Τι ρόλο έπαιξε στη διαμόρφωση της πολιτικής σκηνής της χώρας του και πώς αναδιοργάνωσε το σύστημα επιβολής του νόμου στις ΗΠΑ;
Γιατί συνέλεγε μανιωδώς σε όλη τη διάρκεια της ζωής του απόρρητα στοιχεία και πληροφορίες για επιφανή, δημόσια πρόσωπα; Ποια ήταν η σχέση του με τη μαφία; Αληθεύουν οι ισχυρισμοί ότι ήταν ομοφυλόφιλος;[...]

Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου







ΚΡΙΤΙΚΗ



Κάποιες φορές η μυθοπλασία αποδίδει καλύτερα το παρελθόν από τις προσεγγίσεις της βιογραφίας και της ιστορίας. Εξαρτάται βέβαια από το ταλέντο του γράφοντος σε κάθε περίπτωση. Τα δύο βιβλία για τον αρχηγό του FBI και εμπνευστή όλων των σύγχρονων μεθόδων πολιτικής αστυνόμευσης περιλαμβάνουν ακριβώς τον ίδιο σκελετό: τη σύγχρονη αμερικανική ιστορία μέσα από τα πρόσωπα και τα γεγονότα που τη σημάδεψαν. Αλλά αφήνουν ολότελα διαφορετική εντύπωση. Το πρώτο τα παρουσιάζει με σχετική ακαμψία, κυρίως μέσα από τις τεχνικές μεθόδευσης που χρησιμοποιήθηκαν, το δεύτερο υιοθετεί την προσωπική ματιά του «εραστή» του Χούβερ, οπότε αφήνει ένα αίσθημα συμμετοχής στα δρώμενα.

Ας αρχίσουμε από αυτό το τελευταίο, που φωτίζει καλύτερα την πίσω όψη της πραγματικότητας. Τι έδωσε στον Μαρκ Ντουγκέν τόση άνεση στον χειρισμό του υλικού του; Το εξηγεί ο ίδιος στην εισαγωγή του: είναι τα ημερολόγια του Κλάιντ Τόλσον, του αναπληρωτή αρχηγού του FBI και συντρόφου ζωής του Εντγκαρ. Αυτά βρέθηκαν μετά τον θάνατό του στα χέρια ενός εκδότη και μεταπωλήθηκαν στον Ντουγκέν για τη συγγραφή ενός σεναρίου πιο κοντά στην πραγματικότητα του Εντγκαρ Χούβερ αλλά και στις συνθήκες δολοφονίας του JFK, από ό,τι είχαν παρουσιαστεί στην ταινία του Ολιβερ Στόουν. Πέρα από τον Κένεντι, όμως, τα πάντα αποκτούν άλλο χρώμα μέσα από τους φακέλους του FBI, τους οποίους μόνο ο Κλάιντ Τόλσον έβλεπε να συντάσσονται, ήδη από τα 27 του στο πλευρό του Χούβερ. Ετσι πληροφορούμαστε τώρα πόσο ευσυνείδητα προσπάθησε ο Χούβερ να γίνει ο απόλυτος προστάτης της οργάνωσης και της τάξης στη χώρα του και πόσο βασανιζόταν από έναν ανείπωτο πόνο. Μάλιστα μαθαίνουμε ότι στο τέλος αναγκάστηκε να απευθυνθεί σε ψυχαναλυτή - παρά την απέχθειά του προς το είδος -, ο οποίος διέγνωσε νηφάλια την «κατάρα» του: «Ο τοίχος της ηθικής που έχει ορθωθεί μπροστά σας αντιτάσσεται στην ομοφυλοφιλία σας». Και ο Χούβερ τού απάντησε: «Γιατρέ, αν αυτός ο Φρόιντ είναι πράγματι δάσκαλος της επιστήμης σας, πρέπει να τον κατατάξουμε στην κατηγορία των ανθρώπων που απειλούν την Αμερική». Στο μεταξύ, είχε ήδη περιλάβει σε αυτή την κατηγορία τον διπλό γιουγκοσλάβο πράκτορα Ντούσαν Ποπόφ (το υπαρκτό πρότυπο του Τζέιμς Μποντ) αλλά και τον Τσάρλι Τσάπλιν, τον Ερνεστ Χέμινγκγουεϊ αλλά και την Περλ Μπακ.



Ψωριάρικα σκυλιά



Η ίδια μέθοδος αυθαίρετης κατάταξης διαφόρων ατόμων στους εχθρούς της Αμερικής διατρέχει όλο το βιβλίο: Δεν εκτιμούσε τους εβραίους, τους μαύρους, αλλά και τις γυναίκες, γιατί θεωρούσε τις περισσότερες από αυτές «κομπλεξικά, απρόβλεπτα και διεφθαρμένα όντα». Πέρα από τους γκάνγκστερ, που τους αποκαλούσε «αποβράσματα», οι ψυχαναλυτές ήταν «γυμνιστές» αφού επιχειρούσαν το ψυχολογικό ξεγύμνωμα, συνεπώς ήταν «ένα λημέρι κομμουνιστών διότι, κατά τη γνώμη του, ο τρόπος που ενεργούσαν τους οδηγούσε σε μια απαλλαγή ευθύνης, χαρακτηριστικό των ανατρεπτικών σκέψεων». Δεν είχε σε καλύτερη υπόληψη τους δημοσιογράφους, που τους θεωρούσε «ψωριάρικα σκυλιά», «άσχετα ζώα» πάντα έτοιμα να εκμεταλλευτούν την εξουσία που ασκούσαν, χωρίς σοβαρότητα και χωρίς διορατικότητα. Και φυσικά, δεν εμπιστευόταν τους πολιτικούς: «Ζούμε σε μια εκπληκτική χώρα, έτσι δεν είναι, Κλάιντ; Κρίμα που πρέπει μονίμως να προειδοποιούμε αυτούς τους πούστηδες που θέλουν να την τινάξουν στον άερα με την έλλειψη ηθικής τους (...) Ο πόλεμος είναι μια καλή ευκαιρία: μας επιτρέπει να απομακρύνουμε τους ανεπιθύμητους και να τους δώσουμε μια ευκαιρία να πεθάνουν αξιοπρεπώς».



Ηρωας του έθνους



Εφόσον υπάρχουν δείγματα λειτουργίας της ψυχοσύνθεσής του κατά τις κρίσιμες στιγμές, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με μεγαλύτερη κατανόηση τις ενέργειές του στο δεύτερο βιβλίο, το οποίο τηρεί χρονολογική σειρά και φέρει μόνο τον τίτλο Η κρυφή ζωή του J. Edgar Hoover. Τίποτε από όσα εξιστορούνται δεν ήταν άγνωστο τελικά, και ο ίδιος τιμήθηκε για όλα αυτά ως «ήρωας του έθνους». Ηταν γέννημα θρέμμα της Ουάσιγκτον (γεν. το 1895), παθολογικά δεμένος με τη μητέρα του και την αστρολόγο της. Κυρίως ήταν ο πρώτος που οραματίστηκε ένα γραφείο όπου θα τηρούσε αρχεία για την «επίθεση εναντίον του εγκλήματος» στη χώρα του. Κάτι τέτοιο θα του εξασφάλιζε την απαραίτητη επίδειξη ικανότητας και την επιθυμητή υστεροφημία. Ουσιαστικά δημιούργησε και οικοδόμησε σε ηλικία 29 ετών, το 1924, το FBI (Ομοσπονδιακό Γραφείο Ερευνών), που αναγνωρίζεται σήμερα ως η αποτελεσματικότερη υπηρεσία επιβολής του νόμου στον κόσμο. Και το έκανε με τόση αξιοσύνη - ανάγοντας τους κρυφούς φακέλους σε κλειδί της δύναμής του - ώστε επιβίωσε ως διευθυντής του FBI επί σαράντα οκτώ έτη υπό οκτώ αμερικανούς προέδρους και 16 υπουργούς Δικαιοσύνης.



Εχθρός το Χόλιγουντ



Το μόνο που απειλούσε τη δόξα του ήταν το Χόλιγουντ. Αρχικά, ο Χούβερ αντιλήφθηκε την ανάγκη μιας αυστηρής λογοκρισίας στα προϊόντα του κινηματογράφου, αφού οι αδίστακτοι φονιάδες απεικονίζονταν στην οθόνη ως άτομα υπεράνω του νόμου. Στη συνέχεια, σκέφτηκε να ιδιοποιηθεί τη βιομηχανία του κινηματογράφου. Η πρώτη ταινία G-Men - σύντμηση του «Government Men» - εξιστορούσε την ιστορία ενός δικηγόρου που ανατράφηκε από γκάνγκστερ για να προσχωρήσει αργότερα στο Γραφείο και να πολεμήσει τους παράνομους. Η πρεμιέρα αυτής της ταινίας έγινε τον Απρίλιο του 1935. Και ακολούθησαν πολλές ταινίες με G-Men, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τα παιδιά στις γειτονιές να παίζουν τους πράκτορες αφήνοντας τον ρόλο του γκάνγκστερ στους μετανάστες και τριτοκοσμικούς.

Οι απόρρητοι φάκελοι του Χούβερ κάηκαν εσπευσμένα αμέσως μετά τον θάνατό του, το 1972. Αλλά η φιλοσοφία του έμεινε ανεξίτηλη: «Ο Εντγκαρ θεωρούσε ότι πίσω από κάθε άτομο που ήταν εχθρικό απέναντί του κρυβόταν ένας ανατροπέας (...) Αλλά πώς μπορούσε να ξέρει ότι ένα μέλος του Κογκρέσου ή κάποιος άλλος συνδικαλιστής ανήκε σε αυτή την κατηγορία, αν δε γινόταν μια μεγάλη προκαταρκτική έρευνα, αναζητώντας όλους εκείνους τους άντρες αλλά και όλες εκείνες τις γυναίκες που έκρυβαν από τον αμερικανικό λαό τον διπλό εαυτό τους;»



ΜΑΙΡΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΙΔΟΥ

Το ΒΗΜΑ, 21/01/2007

Κριτικές

Δεν βρέθηκαν δημοσιεύσεις

Γράψτε μια κριτική
ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!

Δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα με αγορές > 30€

ΒΙΒΛΙΑ ΧΕΡΙ ΜΕ ΧΕΡΙ

Γιατί τα βιβλία πρέπει να είναι φτηνά!

ΕΩΣ 6 ΑΤΟΚΕΣ ΔΟΣΕΙΣ

Μέχρι 6 άτοκες δόσεις με την πιστωτική σας κάρτα!