Πρωτοπορία - Βιβλία , περιοδικά , κόμικς
  Ο λογαριασμός μου |  Η Βιβλιοθήκη μου  |   Το Καλάθι μου  |  Ολοκλήρωση αγοράς 
Σύνθετη αναζήτηση   Δημοφιλείς Αναζητήσεις
 
  ΑΡΧΗ  |  ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ  |  ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ  |  ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ  |  ΕΠΑΝΑΓΟΡΑ (pdf)  |  ΝΕΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ  |  NEWSLETTER  |  ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
20FreeDelivery20171126
 
2hand
 
Κατάλογος
 
 
Νέες Εκδόσεις Περισσότερα
 
Γκόλεμ
Γκόλεμ
13,50€
 
Ασφάλεια
 


Safe redirect to Eurobank
 
Αρχή » Θέματα » Λογοτεχνία » Ελληνική πεζογραφία » Δενδρίτες
 
Δενδρίτες
Δενδρίτες
Συγγραφείς:   Κάλλια Παπαδάκη
 
Θέμα:  Ελληνική πεζογραφία
Εκδότης: Πόλις
Επιμέλεια:  Στέλλα Ζουμπουλάκη
Σελίδες:  240
Ημ. Έκδοσης: 15/06/2015
8,40€
Τιμή Πρωτοπορίας
Τιμή Εκδότη: 14,00€
Έκπτωση: 40%
 
Κριτικές
Γράψτε μια νέα κριτική
Διαθεσιμότητα στα
βιβλιοπωλεία μας
Αθήνα: Άμεσα διαθέσιμο
Θεσσαλονίκη: Άμεσα διαθέσιμο
Πάτρα: Άμεσα διαθέσιμο
Περιγραφή:
Το βιβλίο της Κάλλιας Παπαδάκη "Δενδρίτες" κέρδισε το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας 2017.

Κάμντεν, Νιου Τζέρσεϊ, 1980. Ερημωμένα σπίτια, κλειστές βιομηχανίες, φτωχές συνοικίες. Ένας έφηβος, ο Πητ, εξαφανίζεται, και η μάνα του η Λουίσα πεθαίνει το επόμενο πρωί από στεναχώρια. Η αδερφή του, η δωδεκάχρονη Μίνι, ορφανή από γονείς, εισβάλλει άθελά της στη ζωή της συμμαθήτριάς της Λητώς και ανατρέπει τις βεβαιότητες της οικογένειάς της. Ανοίγει ρωγμές που δύσκολα θα κλείσουν· έχουν τις ρίζες τους στο παρελθόν, στο αμερικανικό όνειρο, σε δεύτερες και τρίτες γενιές μεταναστών, στην παρακμή και τη φθορά της πόλης, σε χαμένες ευκαιρίες και σε επιλογές που λάθεψαν. Κι όσο ο θετός πατέρας της Λητώς, ο Μπέιζελ Καμπάνης, ψάχνει να βρει τι στράβωσε στη διαδρομή, τόσο αναμετριέται με τα φαντάσματα και τους φόβους της παιδικής του ηλικίας· κι όσο η γυναίκα του η Σούζαν απομακρύνεται από κοντά του κι από την κοινή κι ανέμπνευστη ζωή τους, τόσο η Μίνι και η Λητώ μοιάζουν να ενηλικιώνονται σε έναν κόσμο σκληρά κι άδικα καμωμένο. Ο χρόνος, σαν τις νιφάδες του χιονιού, τους ξεγελά, ξεγλιστρά και χάνεται. Μαζί του κι αυτοί.
Κριτικές
Γεωργία Μ. 3 από 5 αστέρια! 03/08/2017
Το βιβλίο αυτό το διάβασα λόγω των διθυραμβικών κριτικών, όπως αυτές που παραθέτει και η Πρωτοπορία. Ωστόσο το βιβλίο αφενός μου θύμισε τα βιβλία της Τριανταφύλλου στο ξεκίνημα της στις εκδόσεις Πόλις αφετέρου στιλιστικά δεν προσφέρει κάτι καινούργιο στη λογοτεχνία. Υπάρχουν εκατοντάδες βιβλία σε αυτό το στιλ γραφής στην αγγλική γλώσσα. Ενδιαφέρουσα ωστόσο η έρευνα που έκανε η συγγραφέας για τη συγκεκριμένη εποχή και τους Ιταλούς και Έλληνες μετανάστες της συγκεκριμένης κοινότητας.
ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΚΟΤΖΙΑ , Καθημερινή 29/11/2015 5 από 5 αστέρια! 25/04/2017
Στην κόψη του ξυραφιού

Κ​​άθε λογοτεχνία, κάθε πεζό, κάθε μυθοπλασία ισορροπεί στην κόψη του ξυραφιού. Απαιτεί τη γνώση της ύφανσης, να διαπλέκει πολύπλοκα τις ίνες της αφήγησης, ν’ αξιώνει την τέχνη της δράσης, να συνδυάζει έντεχνα στάση και κίνηση, να διεκδικεί τη σοφία του μοντάζ, να πλάθει συνέχειες από ανομοιογενείς ενότητες. Η αρτίωση, η επιτυχία του εγχειρήματος, το αν τα κατάφερε, αποτελεί αίσθημα μεταφυσικό, δεν τεκμηριώνεται, ο αναγνώστης αισθάνεται απλώς πως συντελέστηκε ή όχι.

Οι «Δενδρίτες» της Κάλλιας Παπαδάκη διαθέτουν όλα τα χαρακτηριστικά ενός απολαυστικού μυθιστορήματος – χαρακτήρες, ατμόσφαιρα, κρίσιμη κοινωνική στιγμή, δραματική σύγκρουση. Η πλοκή εκτυλίσσεται σε δυο χρόνους, καλύπτοντας τη ζωή μιας οικογένειας μεταναστών από τα Δωδεκάνησα στον Νέο Κόσμο στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο Αντώνης Καμπάνης εγκαταλείπει τη Νίσυρο για να παλέψει στο ανερχόμενο μέσα στις συνθήκες του κραχ Κάμντεν του Νιου Τζέρσεϊ. Μια γενιά αργότερα, ομοίως ο γιος του παλεύει στην ίδια πόλη, της οποίας όμως η τύχη έχει κριθεί, καθώς οι τεχνολογικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες την έχουν οδηγήσει σε καθεστώς βαθιάς παρακμής.

Λοιπόν ναι, ο εσωστρεφής Αντώνης και η εύθυμη Ραλλού, ο γιος τους Μπέιζελ και η χίπισσα Σούζαν, η επιθετική Λητώ και η ευάλωτη Μίνη, ο φιλόδοξος Τόνι και η νουνεχής σύζυγος, ο αιδεσιμότατος Λεόνε και ο υπαστυνόμος Ριγκολέτι αποτελούν αρχικά ζωντανούς χαρακτήρες. Ομοίως παλλόμενο μοιάζει και το Κάμντεν, είτε στην πρώτη περίοδο της μισογελαστής τύχης του είτε αργότερα όταν το τρώει η αναβλητικότητα και το ποτίζει η θλίψη.

Τι ωστόσο συμβαίνει και, παρά τις αρετές, το μυθιστόρημα αφήνει την αίσθηση πως αδυνατεί να σταθεί στα πόδια του; Από την άποψη αυτή οι «Δενδρίτες» αποτελούν ερεθιστικό αίνιγμα για έναν κριτικό, καθώς τον καλούν να εντοπίσει κενά και να αντιληφθεί λόγους της γένεσής τους.

Δημιουργός σεναρίων, η Κάλλια Παπαδάκη διαθέτει ασφαλώς προσόντα. Γνωρίζει τι σημαίνει πλοκή, κλίμα, φιγούρες. Στήνει, λοιπόν, την ιστορία της. Μοιάζει ωστόσο πως της λείπει το βαθύτερο, απροσδιόριστο, δαιμονικό ένστικτο που ξέρει να συνδέει με αθέατους δεσμούς ανθρώπους, πράγματα, κίνητρα, εικόνες και μοτίβα, μοιάζει να της λείπει η γνώση του υπόγειου ρυθμού, η βαθύτερη ζωική ορμή που δένει ανθρώπους με γενιές, μετατρέποντας τις σχέσεις τους σε ριζικό, μοίρα, άφευκτο πεπρωμένο. Αναγνωρίζοντας πόσο ανεπαρκή είναι τα επιχειρήματα, τολμώ να υποθέσω πως εκείνο που απουσιάζει είναι οι αδιόρατες πινελιές, οι απειροελάχιστες προπαρασκευαστικές νύξεις που δημιουργούν υποδοχές στήριξης για τις μεταβολές που φθάνουν.

Ετσι, μια έφηβη ολοκληρωτικά απορροφημένη από την ανεξαρτησία της, η εξωστρεφής, άγαρμπη, βάρβαρη Λητώ ξαφνικά διεκδικεί τη μάνα της. Φυσικό δεν είναι, οι έφηβοι αλλάζουν. Ναι, υπό την προϋπόθεση πως η μεταστροφή είναι πειστική. Γιατί εδώ δεν αλλάζει μόνον η Λητώ αλλά και η αφηγηματική σκοπιά που από εξωτερική άξαφνα μετατοπίζεται μέσα στη νεαρή ψυχή, αναπλάθοντας τον πόνο της και θέτοντας απαράσκευα τον αναγνώστη ενώπιον άλλων δεδομένων.

Κι έπειτα τι απέγινε ο δεσμός που με τόση επιμέλεια προετοίμασε η συγγραφέας ανάμεσα στη Λητώ και τη Μίνη; Εξαφανίζεται χωρίς περαιτέρω ειδήσεις. Οσο για μια προβολή στο μέλλον της Λητώς, το μυθιστόρημα σιωπά (σε αντίθεση με τη διαγραφόμενη σχέση Μπέιζελ-Μίνης) καθώς η απότομη μετατόπιση της οπτικής διαλύει το πρόσωπο της ηρωίδας.

Το κείμενο της Κάλλιας Παπαδάκη θέτει ένα από τα δυσκολότερα προβλήματα. Οι άνθρωποι αποτελούν μυστήριο· είναι κι έπειτα μεταστρέφονται· κάνουν κι ύστερα αλλάζουν. Κάτω από ποιες προϋποθέσεις λαμβάνει χώρα το αποκαλυπτικό, συγκλονιστικό γεγονός της μετάπτωσης, και πότε αναιτιολόγητες μη πειστικές αλλαγές, πρόξενοι αμηχανίας;
Άρης Δημοκίδης Lifo.gr, 22/4/2017 5 από 5 αστέρια! 25/04/2017
Τι είναι οι 'Δενδρίτες' της Κάλλιας Παπαδάκη που μόλις κέρδισε το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας 2017; Λίγα λόγια για ένα απ' τα καλύτερα ελληνικά μυθιστορήματα των τελευταίων ετών

To Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (European Union Prize for Literature) θα απονεμηθεί στις 23 Μαΐου στις Βρυξέλλες στην Κάλλια Παπαδάκη, με αναφορά στο τελευταίο της βιβλίο «Δενδρίτες» Από τον ΑΡΗ ΔΗΜΟΚΙΔΗΤο βιβλίο της Κάλλιας Παπαδάκη "Δενδρίτες" (Εκδόσεις Πόλις) κέρδισε το Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας 2017. Έχουμε γράψει γι' αυτό αρκετές φορές και όχι τυχαία όπως αποδεικνύεται.

Τη γνώμη μου την είπα όταν το πρωτοδιάβασα: Το βρήκα πραγματικά εξαιρετικό. Με φόντο το Κάμντεν του Νιου Τζέρσεϊ, μαθαίνουμε την ιστορία του Αντώνη Καμπάνη που έφτασε στις ΗΠΑ ως μετανάστης την εποχή της ποτοαπαγόρευσης, αλλά και του γιου του Μπέιζιλ Καμπάνη που γεννήθηκε εκεί και έκανε οικογένεια, και την δεκαετία του '80 τη βγάζει πέρα δύσκολα. Η έρευνα πίσω απ' τις εποχές, την κουλτούρα και την περιοχή είναι εμφανής αλλά χωρίς να σε αποσπά καθόλου απ' τον καθηλωτικό τρόπο γραφής. Είναι ένα μυθιστόρημα χαμηλών τόνων, σφιχτοδεμένο και σχετικά μικρό (θα ήθελα να είχε κι άλλο, είναι η αλήθεια) και είναι απ' αυτά που συνειδητοποιείς το μεγαλείο τους όχι τόσο όσο τα διαβάζεις, αλλά όταν τα τελειώσεις. Η Παπαδάκη γεννήθηκε το 1978. Σπούδασε οικονομικά στις ΗΠΑ, στο Bard College και το Πανεπιστήμιο Brandeis. Το πρώτο της βιβλίο, η συλλογή διηγημάτων "Ο ήχος του ακάλυπτου" (εκδόσεις Πόλις) απέσπασε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού "Διαβάζω" για το 2010. Έχει συμμετάσχει σε συλλογές διηγήματων και ποιήματά της έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικα "Νέα Εστία" και "Ποιητική". Ασχολείται επαγγελματικά με τη συγγραφή σεναρίων για ταινίες μεγάλου μήκους. Το πρώτο της σενάριο ήταν για την ταινία της Πέννυς Παναγιωτοπούλου "September". Για τους Δενδρίτες, η Παπαδάκη είπε, μιλώντας στον Κ. Αγοραστό της Book Press: «Πάντα μου έκανε εντύπωση στην Αμερική η συλλογική ψευδαίσθηση ότι το αμερικανικό όνειρο κι ό,τι αυτό αντιπροσωπεύει στο φαντασιωσικό του καθενός είναι αναμφισβήτητα εφικτό, εάν και εφόσον κάποιος το επιθυμήσει και προσπαθήσει αντίστοιχα πολύ. Η επιτυχία κι η καταξίωση είναι συνυφασμένες στο θυμικό του Αμερικανού πολίτη με το θέλω άρα και το μπορώ, και μάλιστα δύνανται ενίοτε να ποσοτικοποιηθούν, ως αποτέλεσμα και σύναρτηση αυτού του θέλω και μπορώ. Θέλησα, λοιπόν, κι εγώ με την σειρά μου να γράψω ένα μυθιστόρημα γι᾽αυτούς που δεν τα κατάφεραν, όχι γιατί δεν θέλησαν ή δεν προσπάθησαν αρκετά, αλλά γιατί οι συγκυρίες ήταν τέτοιες, που στην πορεία η Ιστορία τους προσπέρασε, αν όχι τους παραμέρισε. Επέλεξα την πόλη του Κάμντεν για να στεγάσω το μυθιστόρημά μου γιατί δεν την επισκέφτηκα ποτέ, και έτσι δεν είχα προκαταλήψεις κι όρια στους συλλογισμούς και στις επαγωγές μου. Θέλω να πιστεύω πως συχνά το ένστικτο σε συνδυασμό με την έρευνα σ᾽οδηγούν καλύτερα και σωστότερα στην ουσία και το βάθος των πραγμάτων. Έκανα έρευνα κοντά ένα χρόνο, κι ήρθα σε επαφή με την ελληνική ορθόδοξη κοινότητα του Άγιου Θωμά στο προάστιο του Τσέρι Χιλ, που φρόντισε να μου στείλει έντυπο υλικό για την πόλη του Κάμντεν και την ελληνική ομογένεια. Το πραγματολογικό υλικό ήταν το πλαίσιο της αφήγησης, οι ιστορίες των ανθρώπων η ουσία. Η χρήση του ενεστώτα ήταν μια αυθόρμητη επιλογή, ήρθε σαν αυτοματισμός όταν ξεκινούσα να γράφω το μυθιστόρημα, ήθελα να δώσω ζωντάνια κι αμεσότητα στο κείμενο, να μιλήσω για το παρόν και τις επιλογές των χαρακτήρων μου, χωρίς να μοιάζουν ήδη με κάτι το μακρινό και τετελεσμένο. Ήθελα να έχω την ψευδαίσθηση ότι τα πράγματα μπορούν να πάρουν ανά πάσα στιγμή κι άλλη τροπή, κι ότι οι πράξεις των χαρακτήρων μου παίρνουν μορφή και σχήμα μπροστά στα μάτια μου. Ήθελα να ζήσω μαζί τους στο 1980 σαν να ήταν σήμερα. Βέβαια, κάνω χρήση και του παρελθοντικού χρόνου, όταν μεταπηδώ στις προηγούμενες γενιές και στις δεκαετίες του '20 και του '30· εκεί η παρελθοντική χρήση είναι αναγκαία, για ν' ανασάνει το κείμενο στο χώρο και το χρόνο. Επέλεξα το στρωτό μακροπερίοδο λόγο γιατί, κατά τη γνώμη μου, έχει μια λανθάνουσα προφορικότητα, κι έχει συχνά κανείς την αίσθηση ότι ζει μέσα στο κείμενο, στον ειρμό του παντογνώστη συγγραφέα. Τα 10 πιο αγαπημένα μου βιβλία: Κάλλια Παπαδάκη Η Τινα Μανδηλαρά στην έντυπη LIFO, έγραψε όταν διάβασε τους Δενδρίτες: Η Κάλλια Παπαδάκη έχει δώσει ήδη δείγματα γραφής με τον Ήχο του Ακάλυπτου, μια συλλογή διηγημάτων που είχε αποσπάσει το Βραβείο του Πρωτοεμφανιζόμενου, έχει προχωρήσει στις ποιητικές της αναζητήσεις, ενσωματώνοντας παράλληλα στον αφηγηματικό της κόσμο σκηνοθετικές αρετές (εργάζεται, άλλωστε, και ως σεναριογράφος). Στους Δενδρίτες όλα αυτά φαίνονται να λειτουργούν αρμονικά, καθώς η ποίηση δίνει το στίγμα ενός ιδανικού υπερεγώ –οι στίχοι του Ουίτμαν και τα χαϊκού του Βιρτζίλιο που παρατίθενται ως μότο μοιάζουν με τα αρχαία χορικά στην εξιστόρηση του δράματος–, ενώ η σκηνοθετική δράση αναπαριστά με τα πιο εύληπτα χρώματα εποχές, τάσεις, συνήθειες, καθημερινές πρακτικές και υπαρξιακά απωθημένα. Από τα υψηλά στα χαμηλά και από τις απατηλές προσδοκίες στην ψευδαίσθηση, φτιάχνονται οι ιστορίες που ενώνονται στη χοάνη των χαμένων ονείρων που λέγεται Κάμντεν του Νιου Τζέρσεϊ. Σε αυτή την πόλη που γνώρισε την ακμή –εδώ μαθαίνουμε πως άνθησαν οι βιομηχανίες της σούπας «Κάμπελ», η RCA-Victor (το βιβλίο παραπέμπει κάποια στιγμή στο χαρακτηριστικό σηματάκι της His Master Voice) αλλά και η Ναυπηγική, που ήταν το σήμα κατατεθέν της– δεν άργησαν να πάρουν τη θέση τους η παραοικονομία, η φτώχεια και ο μαρασμός. Στις σελίδες του βιβλίου οι πρωταγωνιστές, που προσπαθούν να ξεφύγουν αναζητώντας τα ψήγματα του αμερικανικού ονείρου, γίνονται ψιλολαθρέμποροι πουλώντας παράνομη γκράπα, ψιλοεπιχειρηματίες διατηρώντας ελληνικά ντάινερ με υψηλές βλέψεις για κέρδη, συντηρώντας νεκρούς και νεκροφόρες. «Το αμερικανικό όνειρο ήταν και είναι πάνω απ' όλα γλώσσα κοινή, που γλύκαινε τους θεούς και κοίμιζε τους δαίμονες και φίλευε με δώρα και πεσκέσια όλα τα μπάσταρδα παραπαίδια τους» γράφει με ευκρίνεια η Κάλλια Παπαδάκη. Τα όνειρα των πρωταγωνιστών, από διαφορετικές γενιές και με διαφορετικές απαρχές, που βγήκαν όλα πλάνες, δεν τους αφήνουν να ξεφύγουν από το υφάδι της μοίρας που τους δένει: ακόμα και τις άσπονδες φίλες και κατ' ανάγκη αδελφές Μίνι και Λητώ, τον Νώντα Καμπάνη που φτάνει στην Αμερική το '20 για να καταλήξει όργανο της ιταλικής μαφίας κι εν τέλει τον αριστερόχειρα γιο του Μπέιζελ Καμπάνη, ο οποίος γεννήθηκε νιώθοντας από μικρός «το άσβεστο μίσος της μάνας του που στοίχειωνε το ίδιο και το σπίτι» και την άδικη του μοίρα που του αρνιόταν παρηγοριά κι επιβραβεύσεις. Κάπου εκεί ανάμεσα στο Κάμντεν και τη Νίσυρο ξεδιπλώνεται το γαϊτανάκι των ανικανοποίητων επιθυμιών που εκφράζονται από τη συγγραφέα μέσα από έναν παραληρηματικό λόγο βγαλμένο από τα έγκατα των ακυρωμένων ψυχών: «(..) κάτοικοι και ερείπια συνυπάρχουν, έχοντας πια αποδεχτεί τη φθορά, και μόνο τα βράδια που νυχτώνει νωρίς, τώρα που 'χει πιάσει να χειμωνιάζει, φοβάται κανείς, τότε που κρύβεται η μιζέρια των κτιρίων στην πάχνη της σκοτεινιάς και η μορφή τους ανακτά κάτι από την πρότερη αίγλη της και οι άνθρωποι, για να ξορκίσουν την καλοσύνη της νύχτας που πέφτει σαν βάλσαμο πάνω στη ρημαγμένη πέτρα και την καλύπτει, γίνονται τέρατα, μη τυχόν και ονειρευτούν πως τους άξιζε κάτι καλύτερο και απαρνηθούν τη δύστυχη μοίρα τους».
Περισσότερα...
Οι πελάτες που αγόρασαν αυτό το βιβλίο αγόρασαν επίσης
ΓΚΙΑΚ
ΓΚΙΑΚ
Το γυναικείο πράγμα
Το γυναικείο πράγμα
Ο Άντερς ο Φονιάς και οι φίλοι του
Ο Άντερς ο Φονιάς και οι φίλοι του
Το μυστικό νερό
Το μυστικό νερό
Βιβλία που είδατε
 

 
 
iArkas
 
Bestsellers
 
Χαμένη παρτίδα
Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης με τα δικά του λόγια Α τόμος 1942-1974
Κερασμένο!
Από τον Δία στον Χριστό
Μετά το 1922: Η παράταση του διχασμού
Στη σίκαλη, στα στάχια, ο πιάστης
Nick Cave Mercy on me
Σκάκι και φαντασία
Η άγνωστη επανάσταση 1917 - 1921
Λίγες και μία νύχτες
Τα 20 πρώτα (15ημέρου)
Τα πρώτα των 12 μηνών
Τα πρώτα των 36 μηνών
Παιδικά ευπώλητα βιβλία
 
 
1. Εκδόσεις αποκλειστικά!
 
Αποστολή σε φίλο
 
 
Αποστολή στοιχείων βιβλίου σε φίλο σας